torsdag 12 september 2013

Jag får skörda lite till trots att det hunnit bli höst

Blue Christmas (röd)
och Habanero Lemon
Trots att hösten har kommit och det varit flera dagar/nätter då det nästan varit nere på 15 grader på balkongen så blommar chilin om i mängder och det blir en del frukter till på plantorna. Min Blue Christmas är ju fantastisk, fortfarande skitsnygg med chili i alla möjliga färger. Men jag får också massa gula chilisar från min Habanero lemon planta (som jag alltid trott varit Citrus hot Lemon). Nu fick jag faktiskt betydligt större chili än första omgången, kanske för att det inte var lika många som mognade samtidigt nu?

Får kolla upp förklaringen till att de nu blir så himla stora och fina!

Chili på torkning
De tidigare plockade gula chilisarna är fortfarande inte i
närheten av att ha torkat medan Blue Christmas torkade snabbt och nu ligger i påsar i kryddskåpet. Idag delade jag på några till för de jag delat torkar bra men övriga verkar inte vilja ge med sig. Dock ser det inte ut att ha blivit dåliga så de får ligga lite till. Alla nya delades dock då de är så stora att jag antar att de möglar före de torkar med tanke på den tid de små tar på sig för att torka...

Inga kommentarer: