torsdag 12 september 2013

Vad är det för chili?

Lika som bär?
Jag har lite huvudbry... när jag planterade mina chilifrön så hade jag dels Yellow hot lemon och dels Blue Christmas (trodde jag). Jag planterade massa frön och gjorde fina små lappar som talade om vad som var vad. När de sen växte upp visade det sig att inga Blue Christmas var just Blue Christmas...

Efter lite eftertanke inser jag att jag ju blandade mina chili från Blue christmas med andra röda chili som jag fått från en kollega som tröst för att jag själv fick så lite på min planta. Men vad detta var hade jag ingen aning och och tyvärr hade hon inget minne av det heller.

Besviken löste jag ändå problemet med att döpa om dessa till okänd röd chili. Så mycket visste jag ju, jag tog fröna från en röd chili som gick att torka och som låg i min chilipåse med blandade sorter.

Sen kändes allt bra igen för de här plantorna ger faktiskt massvis med chili. Nu har det dock uppstått ett nytt problem. De är gula och har varit gula jättelänge och verkar inte vilja byta färg igen. Jag kan ju inte vara så vilsen att jag tagit kärnor från en gul chili och trott att den var röd och därför skrivit fel sort på planteringslappen?

Idag bet jag i det sura äpplet, eller i den heta chilin. Jag plockade en och jämförde med min Yellow hot Lemon. De är jäkligt lika till utseende, hade även ganska lika kärnor när jag skar upp dem och tyvärr kände jag ingen skillnad heller på lukten. Så, jag smakade. Nu är det jävligt starkt i munnen. Jag är galet medveten om att jag har en tunga men nej, jag kunde inte säga om det var samma eller olika. Bara att båda är riktigt starka. Surt - JA, Starkt - Definitivt!

Edit 18 sept:
Har efter lite "forskning" förstått att ingen av dessa lär vara av sorten Yellow hot Lemon utan båda är nog av sorten Habanero Lemon. En mindre jävligt ettrig chili. Vilket jag håller med om efter att ha smakat... så den chili jag fick förra året hade nog fått fel namn varpå jag trott att jag odlat något helt annat. Men nu vet jag. Och jag vet också varför de smakade och såg ut att vara samma :)


Inga kommentarer: