lördag 21 september 2013

Kan kanske få några chili till framåt hösten


Yellow bumpy
Helt oväntat har min enorma Yellow Bumpy (Habanero) blommat om. Två omgångar blommor ramlade ju av i somras och så några till nu en tredje gång på hösten men nu, hör och häpna. Fjärde gångens blommor sitter kvar och överlevde när jag pollinerade dem så nu håller jag tummarna för att det kan bli några chilis till på den.

Många blommor nu =)
Inte för att jag behöver mer chili... det blev aningens mer än jag behövde för ett par år framöver... men ändå kul ju eftersom den chilibjässen som blev över en meter hög hittills bara gett en chili. Det är inte godkänt.

Sen ska den ju dock vara så jäkla stark så jag vet inte om jag kommer att klara av att använda dem till nåt. Det återstår att se!

Risken är dock att det är alldeles för sent nu. Grundregeln är ju vad jag hört att de inte ska stå ute när det är kallare än 15 grader och sen en vecka tillbaka ligger det och snurrar strax under/strax över just 15... men vill inte ta in dem riktigt än så hoppas på att de får stå kvar ute till september är slut så får jag ta in de som är värda att "rädda" och låta de mogna klart inne sen. Men tar jag in den nu så ramlar väl blommorna av för det så då kan den lika gärna stå kvar ute!


Inga kommentarer: