onsdag 2 juli 2014

Bladlöss...

Jag har ju ett evigt krig mot bladlöss på typ hälften av mina plantor. Ett krig jag ett tag trodde jag skulle vinna. Nu vete sjutton om det går och var kommer de små rackarna ifrån liksom??

Som i alla andra fall åkte Google fram och in på Wikipedia. Jag går ett svårt krig till mötes har jag insett nu. Men skam den som ger sig!

  • Bladlöss suger ut växtsaften ur plantan, för många bladlöss --> plantan dör i värsta fall...
  • Honorna kan föda 50 ungar OM DAGEN!! och det behövs ingen hane för att befrukta dem...
  • Om det blir ont om föda på en planta börjar de födas med vingar så de kan ta sig till nya plantor...
    • Så det gäller att döda dem fort och hålla efter så de INTE föds med vingar för de har ju inte hittat till vardagsrummet än och så skall det förbli!!!
    • Av någon konstig anledning har jag även två plantor helt fria från löss trots att de står bredvid andra som är under attack... Vissa smakar väl bättre än andra?

Hur man blir av med bladlössen?
  • Små angrepp --> spola med kallt vatten och ner i avloppet. Gäller dock att alla lossnar, lär annars finnas en hona kvar och vips har man 51 löss nästa dag.
  • Lite större angrepp --> skölj med såpalösning
    • Lössen andas via huden och får de såpa på sig kvävs de. Det krävs dock återigen att ALLA löss täcks av såpan så inte en endaste liten buse blir kvar...
Som sagt, jag har ett tufft krig att bekämpa. Men efter att ha testat att spola av plantorna med vatten nu i ett par veckors tid utan att lyckas bli av med dem så är det väl dags att gå på dem lite hårdare. Jag ska nog blanda mig en såpalösning och först spola av alla plantor ordentligt med vatten och sen ställa dem i badkaret och spraya dem ordentligt med såpavatten och ta alla plantor samtidigt. Att köra några om dagen känns inte som en hållbar lösning med tanke på hur fort de fortplanar sig. 

Enda lilla segern är väl att jag ännu inte sett någon med vingar så jag håller lusbeståndet under kontroll. Det är väl alltid nåt :)

Inga kommentarer: