fredag 31 januari 2014

Plantering - försök #2 - bakpulverboostade frön

Eftersom alltför många frön aldrig tog sig vid förra planteringen har jag gjort ett nytt försök. Men för att förbättra mina chanser har jag testat ett knep som många verkar använda. Att lägga fröna i blöt ett dygn först i vatten blandat med bakpulver (!). Tydligen ska det hjälpa, så värt att testa :)

Så nu hoppas jag fler gror! Den här omgången åkte ner i jorden den 26/1 och alla utom ett frö sjönk men jag planterade alla.


Nu använder jag inte heller några pappkrukor då de verkar sno all fukt från fröna. Jag har inte så många bra/snygga alternativ så det får duga med mjölkkartonger och plastkrukor från våra örtkryddor som fick kastas.

Ner i jorden åkte 2 Jimmy Nardellos (mild), 3 st Rocato, 3 av den okända milda sorten från Dubai och 2 st Pettie Belle samt 3 st Habanero Pastel. Den som precis var på väg upp ur jorden och fick vara med på bild i förra inlägget dog...

Inga kommentarer: