måndag 6 januari 2014

Planterade chilisorter 2014

Nu var det på tiden att jag kom igång med planteringen av chili. Hade tänkt sätta dem runt den 20 dec men det blev inte av helt enkelt. Gick och velade om jag skulle skita i chilin till sommaren men nu har jag bestämt mig för att iaf odla lite. Klart jag ska ha chili!

Den 4 januari planterade jag 32 chilifrön. Jag skulle ju inte ha så mycket i år. What was I thinking! Det här är hur mycket som helst men tänkte att flera kommer säkert inte ens gro och sen kan jag nog ge bort några också! Tanken är att minst ha kvar sju plantor och kanske max 14. Så det blir väldigt många extra frön/plantor. Vi får se hur många som tittar upp helt enkelt!

En enkel guide för plantering av chili hittade jag på en annan blogg, Chiliguiden. Länkar dit för det kan säkert finnas annat nyttigt som också är skrivet på ett väldigt enkelt och lättillgängligt sätt.

Blue Christmas odlar jag för tredje året i rad och sen massa nytt som inte alls är så starkt som mina gula var förra året men har en riktigt het sak i år igen, bara för att! Testar rangordna dem efter styrka så kommer jag ihåg vad jag odlar.

Jimmy Nardello
Jimmy NardelloCapsicum annuum

En mycket mild chili som kan landa någonstans i intervallet ingen hetta alls liksom paprika eller upp till typ 1000 SHU vilket är betydligt mildare än en jalapeno







Okänd sort, Capsicum Baccatum
Okänd av arten Capsicum Baccatum

Sen har jag en okänd sort från Dubai <2500 SHU
De är också svagare än Jalapeno vilket borde vara svagare
än 2500 SHU i styrka. (Jalapeno ligger på 2500-8000 SHU)

Den här borde gå att äta som den är eller fylld med färskost. Nice att kunna göra sina egna färskostfyllda chili.

Rocato
Rocato Capsicum Chinese

Den här sorten vet jag inte mycket om alls. Den ska vara mild och komma från Peru. Enligt vad jag läst på så ska den vara riktigt god och särskilt om man röker den... Exakt var den ligger i skalan vet jag dock inte.





Pettie Belle
Pettie BelleCapsicum Chinese

Även denna en mild chili, men även om vi
pratar mild så är vi uppe på ca 38 000 SHU i styrka. Vilket borde vara grymt mycket starkare än de som är ovan, men jäkligt mycket svagare än de jag odlade förra året.


Blue Christmas
Blue ChristmasCapsicum annuum

Denna odlade jag även förra året. En favorit. Lagom stark att använda i mat, även om det räcker med en liten buse för att krydda en hel chili con carne (men det är för mig som älskar starkt men inte klarar för starkt). Vet tyvärr inte var de ligger i skalan, men kanske ca 200 000 SHU?

Men framförallt är de fantastiskt vackra att titta på!




Habanero Pastel

Habanero pastelCapsicum Chinese

En medelstark söt och fruktig chili. Jag ville ha den för att jag tyckte det var en snygg sort som bryter av allt det röda, men den ska även vara riktigt god och tydligen är den ganska ovanlig. Så det gör det ju lite roligare. 

Ligger kanske någonstans runt 300 000 SHU
Macapá red


Macapá redCapsicum Chinese

2014 års sista chilisort och också starkast av de jag odlar blir ca 90 cm hög så en ny bjässe i år alltså. Exakt hur stark vet jag inte, det jag hittar säger bara VERY HOT... Helt gissningsvis så slänger jag till med att det kan innebära >500 000 SHU.

Det är bäst jag inte blandar ihop dessa med Pettie belle som går att äta som de är eller gärna med lite fylld ost. Gör man samma sak med denna så blir det nog inte så bra för en som inte är extremt van vid döstarkt...


 När jag letade efter info kring styrka och chili hittade jag denna sida som rankar flera chilisorter. Dock är inte alla här ovan med men det finns ju 1000-tals sorter så svårt för en sida att få med alla! Även Wikipedia har en bra lista för huvudsorterna.

Inga kommentarer: