onsdag 8 maj 2013

Pollinera chilin

Sådär ja, nu blommar min största chili. Så det blev till att göra första pollineringen idag (eftersom de står på en inglasad balkong så måste jag ju göra binas jobb och pilla lite i varje blomma så att pollen sprider sig från den ena till den andra).

Tre blommor har slagit ut ordentligt och fler är på väg. Dessutom har plantan börjat förgrena sig rejält och ser ut att få nya skott och fler blommor längs med hela stammen. Det här kommer att bli en grym chiliplanta. Måste ta bild på den och visa min kollega som var snäll och drog upp denna till mig i år!

De verkar ju dessutom trivas bra på balkongen. De verkar inte dö de riktigt varma dagarna som varit nu och de har även överlevt de första nätterna trots att det stod 8 grader på termometern när jag vaknade så lite lägre temp än tio grader har de överlevt utan problem. Bra att veta! Men nu är det 15 grader på balkongen tidig morgon så frostrisken borde definitivt vara förbi!

Inga kommentarer: