tisdag 9 april 2013

Fakta om chili

Jag har pluggat på lite nu för att veta vad det är jag odlar.

Chilipepparn är tydligen släkt med potatis, tomat och tobak vilket för mig kändes väldigt oväntat. Det finns drygt 5 000 chilipepparsorter så jag har många fler än mina tre sorter att testa om jag vill :)

Den starkaste chilisorten heter Naga Jolokia. Styrkan i chilin mäts i hur många scovillegrader capsaicin den innehåller. Om en paprika innehåller 0-100 grader har Jalapeño ca 2 500-5 000 och den starkaste sorten hela 1 042 427 scovillegrader. Något säger mig att jag inte vill smaka den sorten! De största mängderna capsaicin sitter i fröfästet och mellanväggarna.

Den generella regeln är att ju mindre, smalare och spetsigare, desto starkare. Ju större, bulligare och trubbigare, desto mildare. Men undantag finns så man går inte säker!

Alkohol rekommenderas att dricka till het mat (eller mjölk eller något annat fett). Iaf om man vill bli av med hettan i munnen. Så det är väl bara att välja dryck till maten :) Vatten är inte att rekommendera då det bara sprider runt hettan i munnen.

Bra saker med chili:
Innehåller höga halter av C-vitamin, B-vitamin, B6 och karoten.

Inga kommentarer: