måndag 25 mars 2013

Slutplantering av paprika

Nu har jag planterat om mina paprikor för sista gången så nu ska de bara få växa till sig och sen flytta ut på balkongen så snart temperaturen nattetid är minst +15 grader. Känsliga små rackare de där paprikorna... Så de får helt enkelt stå kvar i fönstret ett tag till för just nu har vi ju temperaturer som pendlar mellan +3 och -20 grader trots att det är i slutet av mars... Maj kanske blir månaden för utplantering.

Har läst på massor idag om beskäring, avknoppning av blommor, uppbindning etc. och känner mig helt förvirrad. Om jag ska göra det här rätt så känns det ju nästan svårt och paprikorna som var så himla lättskötta förra året...

Ett plus jag läste mig till är iaf att paprikan gillar värme och därmed lämpar sig för inglasad balkong. Hurra! Sen skulle det visserligen vädras vid 27 grader så det får väl vädras mycket eftersom jag gissar att det varma soliga dagar lätt passerar 40 grader på balkongen om vi inte öppnar upp.

Jag har iaf bestämt mig för att behålla tre plantor så nu har jag väl ungefär 5 plantor jag kan ge bort till någon som vill ha en paprika i fönstret eller på balkongen :)

Inga kommentarer: