måndag 8 oktober 2018

Hemgjort chilipulver

Nu är årets chilisäsong förbi. Totalt 3 kg chili skördades vilket är ett rekord med mer än det dubbla. Det kan jag säkert säga bara jag jämför mängden chilipulver jag gjorde i år jmf med fg år. Har ju aldrig vägt skörden förr men jag har skördat lååångt mer än tidigare.


Några få chili användes till att göra två chilisåser. Några gavs bort i present och resten torkades och maldes till pulver vilket blev fyra stora och en liten full kryddburk. Kan jämföras med fg års på kanske totalt en stor och en liten om jag skulle fyllt dem. Enorm skillnad. Det roliga är att jag har kvar lite från förra året så det kommer ta ett tag att använda upp detta :)

Chilitorken är undanplockad och en av plantorna ute gavs bort till en annan entusiast som ville övervintra den. Resterande ute kastas till helgen och så har jag några i fönstren inne som jag testar att övervintra så ser vi hur det går. Klarar de sig kanske jag struntar i att plantera några nya frön i jul. Jag har nog så jag klarar mig ändå.


Inga kommentarer: