söndag 12 mars 2017

Toppning av chili

Eftersom jag har så många plantor av samma sort bestämde jag mig för att testa toppa några och jämföra resultaten. Sen insåg jag ju att jag kunde sätta de avklippta topparna i vatten och få nya skott (jag som inte redan har tillräckligt med plantor).

De fyra plantor jag valde ut att toppa blev tre Malawi Birdseye (MB) och en Hot Lemon. Den sista valde jag just för att den drar iväg på höjden och jag har två så kan lika gärna testa att toppa en och jämföra. Två av MB klippte jag ganska lågt och lämnade bara ett par blad medan jag på en testade att ta av den betydligt högre upp för att jämföra resultatet av de tre.

Hårdast klippt blev Hot Lemon men den hade ändå inte så många blad.

Återstår nu att se hur de blir när de växer på sig. Förhoppningen är ju att de toppade mer blir av ampel karaktär eftersom de inte får en kraftigare stam som försöker hålla plantan upprätt.




Inga kommentarer: