tisdag 23 juli 2013

Chilin tappade blommorna, igen...

Yellow Bumpy, 100 cm hög
Jag har fått en chiliplanta av sorten Yellow bumpy (Habanero) av min kollega som har fått växa till sig på min balkong sedan maj nu. Den växer verkligen hur bra som helst och är min absolut största chiliplanta med sina 100 cm. Helt galet. Mätte den nu och den är verkligen 1 m hög.

Problemet är att den är min minst fruktgivande planta... Jag hade väl 4-5 blommor på den tidigt varav en blev till en chili och resten ramlade av. Nu någon månad senare hade den äntligen fått 2-3 blommor till. Men nu när vi kom hem från semestern hade även de ramlat bort :(

Eftersom jag tappat blommor tidigare läste jag nu på varför chiliplantor tappar sina blommor. Tydligen kallas det "lite roligt" för att de aborterar sina blommor. Och det kan de göra av flera anledningar som att de lider av näringsbrist, för liten kruka, för lite vatten, för mycket vatten, för varmt eller kallt eller helt av stora temperatursvängningar... I detta fall är det nog svårt att säga vad som är huvudorsaken men med tanke på dess storlek kan det nog både vara att krukan borde öka en storlek och att den blev stressad när jag tog in den från balkongen under semestern (ville ju skydda den från kokheta dagar på balkongen)

Men jag hoppas på att det kommer nya blommor igen. Det här är min starkaste chilisort med en starkhetsskala på 9/10. Vore ju riktigt kul att testa den. Min favorit som står bredvid är annars favoriten (Blue Christmas, styrka 6-7 av 10 och DEN ÄR STARK enligt mig! Jag anser visserligen att den plantan är stor också så allt är ju relativt :)

Jag får vårda min lilla chili varmt så får vi se om det blir något av den jag har. Den kanske blir extra stark när den inte behöver dela plats med massa andra chilis :)

Måste dock säga att den inte exakt ser ut som bilden av en yellow bumby men det där som är lite bumpy på mitten kanske blir "mer bumpy" när den växer till sig och då blir allt som det ska.

När jag skriver bumpy blir jag även påmind om semesterns bästa låt, när Lisa i bilen ska spela en låt dedikerad till Jonas och sätter på bumpy road som inte alls handlade om vad hon trodde "I wanna boom bang bang with your body yo..." spelas högt innan Lisa fnissande byter låt :)

Inga kommentarer: